torsdag 16 januari 2014

Sjuk Aramis

Idag har det varit en blandad dag. Genomlidit skolan på ett hyfsat sätt för att sedan få komma hem. Men idag så ville det sig inte riktigt alls...Aramis blev/är nämligen dålig. Man märker sådant där, när ens kompis inte riktigt är som han ska. Dum som jag var så litade jag inte riktigt på min magkänsla redan från första stund. Aramis fick följa med ut på en väldigt lugn promenad, där han mer eller mindre var precis som vanligt. Innan vi gick iväg så var han liksom loj, även när jag hämtade honom i hagen så stod han bredvid hö balen, men käkade inte. Men jag menar det har ju hänt förr, att han står och vilar, ändå så kände jag på mig att det inte bara var vila för vilandes skull. Men som sagt jag tänkte väl inte vidare på det. Nere i stallet så var han som sagt loj, men ändå som vanligt, jag tänkte ta tempen men termometern som var nere i stallet var trasig...och den som funkar var uppe i huset. Så jag tänkte "äsch det är säkert inget". Men när vi kom tillbaks till stallet tänkte jag göra lite yoga med lakrits godiset, men han ville inte ha. Då kom den första bekräftelsen, Aramis älskar ätbara saker, och skulle inte rata en liten godisbit för fem öre. Men så idiotiskt och dumdristig som jag är så tänkte jag väl att han kanske bara inte gillar lakrits, helt plötsligt. (grymt ologiskt jag vet!) men så kan tankarna vandra ibland...i vilket fall som helst så visste jag att det är något som inte stämmer, han mår dåligt. Och ja, mycket riktigt. Tempen låg på 39,7 grader. Ponny skrutten fick på sig sitt fleece täcke och sedan vandrade jag för att hämta gröt, dock inget som lill grabben var särskilt matglad i.

Han har käkat lite hö nu i varje fall och slafsat i sig lite gröt, vattnet har han dock inte rört. Han har bajsat 1 gång och kissat, och fått rört sig en liten bit utanför stallet. Innan jag gick upp för sista gången nu på kvällen så hade han 39,5 grader. Inatt blir det till att hålla koll, om han inte har druckit då så blir det dags att använda sprutan för att spruta in vatten, synd att man inte kan resonera med ponnysarna i dessa situationer och få dem att förstå hur viktigt det är att dricka vatten. Vi får hoppas på det bästa. En sak är säker, magkänslan skall härmed alltid komma först.
Min fina lille vän, nu får du allt bli bra! <3

Vi har våra misstankar att det är samma skit som Donald åkte på, det verkar typ vara något i liknelse med förkylning eller något sådant...hoppas att det inte blir fler som insjuknar och att Aramis inte blir värre.

// Olivia

2 kommentarer:

  1. Men oj! Hur är det med honom idag? Jag hoppas han mår finfint. Hälsningar Britta

    SvaraRadera
  2. hoppas han blir bättre snart <3

    SvaraRadera