tisdag 31 december 2013

Helt grym ridlektion

Eftersom vi åker bort på fredag morgon (på roadtrippen) så tog vi fredagens lektion idag istället. Kan väl inte säga annat än att det var en helt grym lektion. Vi skulle nämligen få börja med frihetsdressyren uppsuttet. Mikaela visade på Aragorn väldigt tydligt och helt enkelt grymt hur vi skulle gå tillväga för att börja med grunderna. Den utrustning vi hade var repgrimma med rep och ridstickar/alternativt ridspön då det inte fanns till alla. Jag talar säkerligen för alla när jag säger att det var en helt otrolig känsla att få börja var med hästen på "det där" sättet, som man annars bara sett på avstånd. Det är riktigt fräckt att man kan börja titta upp mot det där på riktigt, och inte bara drömma om det. Och det hela blir ju såklart ännu bättre när man har en grym lärare som förklarade hur man skulle göra och svarade på sina frågor och funderingar kring situationen. Jag måste säga att jag är riktigt imponerad utav både Goliath och mig. Han svarade förvånansvärt bra på övningarna. Såklart blev det ju en del kommunikations fel men det är bara nyttigt. Måste ändå säga att i överlag så var det nog en utav de roligaste och bästa lektionerna jag har haft uppsuttet, och det hela blir ju såklart extra bra när man har en utav världens bästa ponnysar! ;). Isabell och Nelson gick det oxå helt suveränt för, allra helst Nelson som till en början var lite skeptiskt till stickarna, nu är det nästan som om tanken aldrig funnits där! Isabell har verkligen jobbat med honom, och det har gett ett riktigt bra resultat! Och inte tala om Lena och Totte, Totte som egentligen inte har varit med så länge med den här sortens hantering och ridning, han och Lena har verkligen kommit långt :D Även Emelie, Alma och Amanda var super duktiga med sina hästar Shaggy, Ior och Erling och jag måste säga att jag är väldigt imponerad utav deras envishet och ödmjukhet gentemot de ibland väldigt egensinninga ponnysarna, men som det verkade så uppskattade hästarna denna nya frihet väldigt mycket och det gör vi ryttare med !


// Olivia

2 kommentarer: