onsdag 20 mars 2013

Teori om hästens hälsa

Efter skolan så åkte jag buss hem till morfar och mamma. Jag var kvar och käkade lite innan jag gick vidare till farfar. Sen åkte vi och hämtade Amanda innan vi tog sikte mot Jan-Ols. Innan vi kom till Grängesberg så slog jag en pling till Isabell och kollade vad hon var. Hon var på väg från skolan så vi kom fram till att hämta upp henne på station så undvek vi att komma med två bilar till samma ställe ;)

Ja, vädret idag var ju inte direkt på topp och halt som tusan på vägen! Men vi kom fram välbehållna. Eftersom det är onsdag idag så är det ju självfallet onsdagsgruppens tur att ha lektion. De hade börjat mocka när vi sakta men säkert masade oss upp för backen med väskor och hala skor. Efter att vi nytt om till utekläder (typ overall, mössa, vantar och tjocka skor,) så knatade vi ut. Förutom Isabell då, hon hade bara en jacka och mjukisbyxor, ingen mössa eller överdragsbrallor :O Jag började blanda foder och Isabell tog hand om kaninerna. Sen hjälpte vi till med mockningen. Det var en hel del med ungar idag både ridande och några fodervärdar, så det fanns mycket arbetskraft. Det kan man säga verkligen behövdes då det var en hel del skit att mocka bort plus en del strö och hö att fylla på. Att mocka i lilla hagen var som att gräva efter guld i en gruva. Allt var täckt med vit snö och om man hade tur så lyste bajset igenom. Men med mockningsproffsen och en del uthållighet så kom vi fram till ett fullt godkänt resultat.
 När alla hade kommit upp med kärror och säckar så fick det ta in lite hästar. Idag var det dags för teori med hur man kollar så att hästen är frisk respektive sjuk. Goliath, Jehu, Indigo och Ior fick vara ''patienter'' denna gång. Rideleverna fick ta in och börja borsta hästarna medan jag, Isabell, Agnes och Amanda hjälpte Mikaela att fylla på hö till den stora lösdriften. Det gick ganska smidigt förutom att det hade blivit trassel med snöret i första delen på nätet så Isabell fick leka apa och klättra lite. Men efter att Agnes och Amanda slagit sina kloka huvuden ihop så lyfte de på nätet och det gick genast mycket lättare! :D

Jag och Isabell hade tänkt ta ner Aramis och Nelson för att mysa lite och även titta vad deras temp, andning och puls låg på i normal fall  Men innan vi tog in dem så fodrade vi tillsammans med Agens och Amanda alla hästarna. Fodringen gick smidigt och alla käkade upp sin mat med hull och hår.

Aramis och Nelson följde gärna med ner till stallet. Vi klämde in oss på Grålles och Donalds platser och började borsta. Aramis var full i spån och så var han blöt = syns inte att jag borstat. Han blev i varje fall att se lite bättre ut än innan, även fast spånet inte ville försvinna från hans rygg...Aramis börjar bli vit i pälsen nu och det sprider sig, snabbt. Om snön ska fortsätta såhär och han får sin ''vårpäls'' så lär jag väl inte kunna se honom ute i snöyran, eller jo lite, bara fyra ben, svans, man och ett huvud. x)

Jaja, det gick bra för barnen på lektionen och jag tror de tyckte det var väldigt intressant och lärorikt. Aramis och Nelson var friska och krya som nötkärnor och hade väl bara något småsår här och där plus lite extra stort midjemått...hehe. Lite extra lager nu när det är kallt....x) Jag kollade inte pulsen idag då det var så många innan som skulle ha stetoskopet. Däremot så smorde jag in hans strålar med honey heel och sen så fick han göra lite yoga innan han fick knata ut i hagen igen.

Mikaela gick upp med ungarna och hjälpte dem att fodra hästarna som inte fick mat innan. Isabell tog med vatten ner till getterna innan hon åkte hem. Nu har jag skrivit in i min personliga almanacka om vad hästarna fick göra idag och den får även stå för några bilder. Jaha nu var onsdagen slut och vi kommer närmare och närmare helgen ;) God natt!

// Olivia

2 kommentarer: