torsdag 25 september 2014

Körning och häst med magont

Igår hängde jag och Aramis med ut tillsammans med gruppen en bit, då de andra skulle runt gruvstigen och där går det inte att köra med vagn. Han var pigg men på ett trevligt sätt. När vi sedan skulle vända hemåt och bort från de andra hästarna så blev han stissig och nervös men lugnade ner sig sen igen. Han gnäggade en del men var ändå med på noterna. Han var riktigt duktig och han kändes bra ändå, även fast han var spänd. Men det hade jag ju väntat då vi inte är ute helt själva så ofta plus att det inte är lätt för honom att gå från flocken. Nog fick han guldstjärna och massa uppmuntran, han har blivit tuffare min lille ponny! Vi kom samtidigt som de andra och då blev det borstning och streching. Sedan fick han sin kvällsmat som han käkade upp.med god aptit ! Så grejade han med hinken precis som alltid....

Tanken var att jag skulle sova hos mamma natten till idag, men när jag precis kommit dit på kvällen så ringer det från Jan-Ols och jag får höra att Mirre har kolik. Det var bara att ta samma rutt tillbaka för att ta hand om sjuk ponny. Mikaela hade redan tagit in honom när jag kom och hade fått nålar. Sen så fick han på sig fleece och gå in i boxen. Lille skrutthäst lade sig ner direkt och rullade och låg sedan platt fall. Ingen feber och ingen hög puls, men förhöjd andning. Sen efter eb halvtimme fick han gå ut för att röra på sig. När vi sedan kom tillbaks så fick han gå lite själv i stallet under uppsikt såklart. Då gick han till mathinken för att käka. Det var ett mycket gott tecken! Sen så tuggade han även i sig hö...fy vad skönt! Så vid 2 tiden på natten gick jag ner igen och även nu åt han och hade även bajsat. Lättnad må jag lova! Nu på morgonen var han även som vanligt så idag blir det pyssel och koll av herrn! Lilla sötnöten, inte kul när de har ont!!

//Olivia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar