tisdag 23 september 2014

Konstigt läte

När jag var ute och gjorde det sista nu på kvällen utomhus så hörde jag ett helt sjukt läskigt skrik nerifrån skogen vid stallet. Jag brukar då inte flyga i vädret i första taget men nog kändes det som om blodet frös till is. Min första tanke var att nu är det en get som skriker eller någon av katterna, det lät som om något skrek ett riktigt dödsskrik...

Jag visslade lite för att se om det skulle börja skrika igen, jag såg ju verkligen ingenting då det var så kolsvart ute. Ljudet kom igen men inte alls sådär hemskt som det precis hade låtit. Så jag fortsatte med att ge getterna hö och mata kaninerna. Sedan så kom ljudet igen och denna gång närmare, i ett utav träden i hagen. Då konstaterade jag att det var någon form av fågel som gjorde ifrån sig det där ljudet som hade skrämt skiten ur mig. 

Så innan jag gick in så härmade jag fågeln efter bästa förmåga och den lät tillbaks. Då blev det direkt en research på datorn för att hitta på vad för slags fågel det var...och nu har jag en trolig kandidat: En kattuggla! I varje fall när jag har läst och lyssnat på dess läten så verkar det troligt..även fast jag såklart kan ha fel.... Så nu har jag minsann lite koll på vad det är som vrålar om kvällar och tidiga mornar! 
(Bild lånad från http://ointres.se/kattuggla.htm)

// Olivia


2 kommentarer:

  1. super fin ponny !!

    http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=844618

    tycker ni ska gå in och titta på den ;)

    SvaraRadera
  2. Det var en väldigt fin häst, men nu får det allt vara lite lungt med fler hästar :)

    SvaraRadera