tisdag 20 maj 2014

Allt i en roman

Det var verkligen kanonväder i helgen, till och med så varmt att man svettades bara genom att knata utanför dörren. Hästarna som har kvar en del av sin tjockare päls blev givetvis bra varma när de stod i solen, men de sökte sig in i lösdriften för att stå i skuggan. Så finns de ju de herrarna som lägger ikull sig mitt ute i hagen för att få ligga i solen och mysa!

I fredags så hade vi vår lektion där vi red ut runt masten. Det blev en längre tur med en hel del terräng där hästarna fick lyfta på fötterna. Jag fick rida Goliath, Lena red Donald, Isabell red Aragorn, Agnes red Totte, Amanda red Erling, Emelie red Zingo, Alma red Aramis och så följde några fodervärdar med. Alla var jätte duktiga även och hästarna var pigga och glada. Det blev någon avramling ute i skogen där det var mycket terräng sol mätt fastande på en, inte helt lätt alla gånger! Jag och Goliath red bakom Aramis och Alma, och det är alltid roligt att kika på lille herrn som hänger på de stora grabbarna och nästan inte kan skritta, han har mycket energi den där Mirre!
Durin och Ior igår kväll, de kom och fram och kollade läget

På lördagen fick vi besök av vår vän Jenny som det var ett tag sedan vi umgicks med, det är ju svårt att åka iväg på helgerna då vi har så mycket som ska göras då, men Jenny kom hem till oss denna gång. Vi hjälptes åt att städa ur foderkammaren (mycket välbehövligt!) och sedan stack vi ner till stallet med Aramis och Prinsen, där Jenny fick pröva att greja lite med Aramis. Dagen i sig var riktigt härlig och den skulle helt klart kunna göras om! Kvällen avslutades med lite grillning och mys med hästarna i hagen. Eftersom Ior är krasslig i sin kropp så tog jag tillfället i akt i hagen att massera på honom (efter min förmåga!). Han tyckte det var riktigt mysigt att bli knådad på och stod som ett ljus, när jag sedan tyckte att jag var klar och kolsvart om fingrarana så hängde Ior med upp till höbalen för att käka med de andra.

Hästarna för något år sedan när det slappade i hög...

På söndagen blev det en hel del med verkning, jag gjorde även en premiärverkning för egen del med att fixa med fölishovar, Knut var såklart den herren som råkade ut för mitt fix. Han skötte sig faktiskt väldigt bra för att vara så liten och grön. Med lite distraktion från Alma som grejade med honom medan jag filade hovar så stod han faktiskt riktigt fint. Jag lyckades dock få med mig två blåmärken från en liten fölismun som nöp mig lite, hehe. Sen så hjälpte jag Prins och Isabell så gott jag kunde. Prinsen var så varm så att han fick sig en avspolning uppe på gården efter hans hovfix. På kvällen så tog jag, Isabell och Amanda en ridtur upp för himla och ner på ängen. Isabell fick galoppa på Goliath på ängen och även på vägen hem tillsammans med Erling. Jag och Totte gick tillsammans och kikade på de två ekipagen som höll en ganska (väldigt!) friskt tempo. Tyvärr så åkte ena Goliaths boots åt skogen och gick sönder, så nu lär det införskaffas en ny gaiter, igen. Skulle helst vilja köpa ett par equine fusion då de verkar riktigt bra, men plånboken skriker ganska rejält åt den tanken så det får vänta! 

// Olivia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar