söndag 8 maj 2016

Grymma lediga dagar och getter

Alltså 4 dagar ledigt med detta extremt fina väder....hur ofta händer det liksom? Helt otroligt skönt är det! Under dessa dagar har jag hunnit med att fira lillbrorsan som fyllde 18 bast, huja vad fort tiden går! Vi har haft en längre uteritt med lite folk som kom hit och sov kvar, ridit ut med trevligt sällskap, promenerat i skogen, grejsat och donat med annat. Ja alltså det blir ju lite annat driv när solen är framme!

Det som är lite drygt är väl de stackars hästar som har vinterpälsen kvar, de är bara lite lätt sega för att det är så varmt. Men aktivering av dessa får man väl flytta till den svalare tiden på kvällarna istället. i lösdriften finns det skugga att vara i, vilket är skönt.

Getterna får gå ute i sommarhagen och spatsera. Killingarna tycker det är bra roligt likaså de andra 1 åringarna samt mammorna. Grabbarna på gården får tyvärr gå i sin mindre hage då herr bock Ymer har fått någon form av trots och beter sig inge snällt. Så vi får se om det blir en valack av honom med här framöver...de får nöja sig med smaskiga grenar att barka samt hö för tillfället. Tanken är att de sedan ska flytta upp till grannen för att beta ner i deras hage för att sedan flytta hem till mig när deras hage är klar.

Det är mindre än en månad kvar tills min fina vän Eira ska killa. Hon är bra stor så tvillingar tror jag allt det blir! Jag hoppas på att det blir åtminstone 1 tjej då vi bara har fått bockar hittills. Bockar är lika härliga de med, men vi kan ju inte behålla alla. Fast Eiras barn blir kvar även fast det blir killar eller ej, då får de bo hos mig. de andra bockarna som har fötts i år så har 3 av dem fått ett annat hem hos Mikaelas kompis Jessica. De ska bli trick och sällskaps getter vilket känns helt suveränt! :D Ask som är Grimlas son kommer att få bo kvar hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar