torsdag 23 maj 2013

Vips så låg han där!

Jisses vilket SKITVÄDER det blev! det har mer eller mindre regnat hela dagen förutom ett litet uppehåll som följdes av en rejäl skur plus lite åska..härligt. Men det verkar som att det ska bli finare väder i varje fall. Innan första ridlektionen skulle börja så skulle några hästar få akupunktur utav akupunktören som brukar komma upp då och då. Han fick börja med Djingo, sen Ior, sedan Goliath, Grålle och till sist Jehu. Idag så hade jag första lektionen med ungarna. De fick ha balansridning och jag fick använda min fantasi för att hitta på lite olika övningar som de kunde göra. Det blev bland annat plocka ner molnen, simma, flaxa med armarna, blunda, krama hästen, väderkvarn, grodan, kissande hunden plus trav. Hm, jag tror inte jag fick med allt men det var en del utav övningarna. De verkade tycka att det var roligt och jag med, just det jag vi sjöng oxå, huvud, axlar, knä å tå sången. Haha värsta allsången på Jan-Ols! x)
Mitt under lektionen kom världens skyfall så ungarna fick springa in i stallet och hämta regnjackor i full fart.

Andra lektionen hade Johanna och hon hade teori i Akademisk ridkonst. Jag passade oxå på att vara med och lyssna och deltaga eftersom jag heller inte är så jätte haj på den biten. Johanna förklarade mycket bra och visade även från marken på Nelson. Väldigt intressant och lärorikt! Jag hade även tagit in Aramis eftersom jag hade tänkt ta lite dressyr med honom nu när ändå Johanna skulle träna med Donald. Vi gick lite på volten och det märktes att han kom ihåg. Sedan gick vi ut på spåret lite för att försöka oss på lite sluta, inte helt lätt då han fick bogen i fel position vilket resulterade i att han mer eller mindre började gå på tvären. Så vi hittade på någonting annat tills Johanna hade tid att komma och hjälpa oss (mig) med det. Under tiden så prövade jag på lite början på spansk skritt, vilket Aramis börjar haja lite mer nu. Jag tänkte även be honom buga, fast denna gång utan att jag skulle ge honom så mycket stöd. Jag knackade lite på benet och han började skrapa med hoven. Jag fortsatte be honom om buga men istället för att lägga under sig ett ben så lade han ner alla fyra....och vips så låg han där! Jag blev helt varm och svävade på rosa moln mer eller mindre. Han fick så mycket beröm och kliad blev han, vita tussar flög i luften. Ja, han är då för härlig min fina häst! <3  Efter det så hjälpte Johanna oss och jag har definitivt fått in mer kunskap, de fick till och med till en riktigt fin sluta några steg innan vi avslutade för denna gången! :) tack för hjälpen!
Imorgon är det fredag och efter det endast 5 skoldagar innan jag tar ''lov'' eller snarare jobb! :D

Tyvärr inga bilder idag heller.....


// Olivia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar