söndag 10 april 2016

BB på Jan-Ols gården

Dagen startade med att jag var hos min mamma. Jag åkte därifrån på förmiddagen nån gång och i bilen nästan hemma på Jan-Ols får jag ett sms. Tänker inte mer på det utan kr vidare och ringer till pappa för att kolla om han kan öppna grinden. Men istället för att åka upp till gården stannade jag nere på stallplanen, för att det hade kommit en killing!

Embla hade lyckats killa på rekordtid då Mikaela inte heller hade hunnit ner när de från stallet ringde. Det är Emblas första killing och hon hade varit lite förvirrad, men sen så förstod hon hur hon skulle bete sig. Hon var super duktig och allt gick suveränt! Hon fick en son som vi har döpt till Vide.


Som ett brev på posten så började Emblas mamma Elsa också börja få verkar. Så vi stängde in henne bredvid Embla i en box. Inte långt efter så kom det en killing till, det tog lite längre tid men det gick bra. Men Elsa var inte klar där, nej utan det kom en till liten killing dock var den bak och fram, så det blev lite bråttom att få ut den fort så att den inte skulle kvävas. Som tur var så fick vi igång på den och den andades och betedde sig precis som den skulle! Himla skönt alltså...det blev tvillingpojkar här som fick namne Truls och Toke!




Och inte nog med dessa bäbisar..utan när Elsa hade killat så fick Grimla verkar..herregud alltså! Det gick i ett för oss alla. Grimla var verkligen superstor under sin dräktighet vilket hon varit alla gånger. Dessutom får hon makalöst stora barn. Vi trodde att hon skulle få två i år men det verkar som det bara blev en, vilket är skönt. Hin fick kämpa på för att få ut honom. Men det gick bra och hennes son (ja en 4:e pojke!) får heta Ask. Han är den första killingen vi fått som inte har den karaktäristiska masken för jämtgetter, även fast hans far är jämtget. Riktigt charmig liten grabb!


Så nu är det bara min get Eira kvar, men hon ska inte killa förrän i juni. Så vi får vänta lite till....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar