onsdag 31 januari 2018

Fullspäckad vecka hittills

Ojojoj vilken start på veckan det har varit. Det har varit fullt ös från tidig morgon till sen kväll.

Måndagen blev fullspäckad. Först på jobbet för att sedan åka hem till Jan-Ols och sköta djuren. Mikaela var på årsmöte med Getavelsförbundet och volontären var på annan ort. Egentligen så var måndagslektionen framflyttad till fredagen men två elever dök upp. Så det blev en spontan ridlektion i paddocken för barnen. Som tur var så hade jag några fodervärdar som hjälpte till med ledningsarbetet.
Mackans och Killens ägare Maria hjälpte till med getterna i stallet innan vi körde en gemensam verkning av Killen och Aramis. Aramis har även fått  hovskabb, dock inga sår eller krustor, men han kliar sig. Så det blev fotbad för honom och han var inte jätteimponerad av det beslutet. Men med lite övertalning med hjälp av morötter så blev han nöjdare med tillvaron.


Tisdagen bestod av halvkaos. När jag är på väg hem från jobbet så ringer Mikaela i full panik att en av hästarna, Joice, har rivit ner staketet och sprungit in till stora flocken...så det blev fullt ös hemåt. Som tur var hade det kommit en till tjej till stallet som kunde hjälpa till och de lyckades fånga in honom. Ingen skada skedd på hästen, dessvärre var staketet mer åt fanders. Alla trådar i Joice och Albins hage var av, 1 tråd i stora flockens hage samt en stolpe uppriven. Det är inte direkt säsong för att sätta stolpar i halvmeters snön, men det fick bli improviserat med kolfiber stolpar. Så att kalla Joice för stolpskott ligger rätt i mun kan jag säga. I Joice hage blev det nya trådar igen, samt två skitfula brädor. Men idag har hästskrället hållit sig på rätt sida.
Onsdagen idag blev den lugnaste dagen hittills. Jag hämtade upp en ny volontär i Grängesberg, körde en rundvisning och sedan blev det mockning. Onsdagar är den dagen jag får möjlighet att vara med på lektion och försöka ta mig framåt i utvecklingen. Dagen till ära så skulle vi rida Akademisk dressyr i paddocken. Jag blev tilldelad den lilla ponnyn Merlin på ca 185. Jag som är van vid Goliaths ponny gångarter tycker alltid det är lika skumpigt att rida storhäst. Men skam den som ger sig. Vi hade fullt sjå med att klara oss själva i paddocken utan att gå bakom Aragorn. Det gick bättre i slutet och efter att vi bytt huvudlag. Så dagen till ära blev det även några galoppsteg, fast då hängde vi på bakom pappa Aragorn. Imorgon kommer jag garanterat känna av axlarna och benen efter Merlins trav x)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar