onsdag 14 februari 2018

Helgens bravader

Vädergudarna bestämde att vi skulle få lite mer blöt snö och så blev det. Nu ligger temperaturen runt 0 och snön blir tyngre och tyngre. Lösdriften blir genast blöt när luften blir varmare, men med mer halm uppepå blir det genast mysigare.

Helgen som var bjöd på en salig blandning. Fredag eftermiddag spenderades med hästskit och hästar. Maria kom upp till stallet för vi hade bestämt att vi skulle ut på en tur i vintermörkret med grabbarna. Jag hade tänkt köra Aramis och ha Goliat på släp, men till min glädje ville en av volontärerna följa med ut så hon fick köra Aramis och jag Goliat. Mycket smidigare än att kontrollera två tokglada shettisar från en pulka. Det känns bättre i mattehjärtat när fettisarna får röra på sig.

Lördagen spenderades på Ljungåsen med 2 hästar och 2 getter. Vi hade nämligen i uppdrag att köra släde på Ljungåsens dag som främst är till för handikappade människor. Aramis och Killen fick agera parhästar och Olaf och Freke fick vara klappgetter. Vilka tokduktiga djur vi har! Shettisarna tog allt med ro, skotrar, skidåkare, hundar, människor, bandvagn you name it. Inte en min rörde dom. Getterna var lika duktiga, även fast det var Frekes första gång ute på turne.

Söndagen spenderades på Goliaths runda rygg ut i skogen med Erling, Mackan, Aragorn och Merlin. Alltså vi har sååå mycket snö så det är inte klokt. Hästarna simmade nästintill. Jag släpade benen i snön på vissa ställen...det var ett riktigt äventyr med träd som hängde ner över vägen, hinder och akrobatik på hästryggen. Jag blev bara nåågot stel i kroppen. Haha, men kul var det!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar